Hong Kong (långt inlägg)

Jag har spenderat kvällen med att kolla på alla bilder och filmer som vi tog under vår korta vistelse till Hong Kong. Jag är så glad över att vi filmade en hel del, det är så mycket roligare att titta på sen i efterhand. Man får ju höra ens tankar under just den studen och det är kul att gå tillbaka till! Så nu tänkte jag faktiskt berätta lite om vår resa!
 
Till och börja med så bodde jag och Sofia i Kowloon City. Det kanske fanns as mycket att göra i det området, men det var ingenting vi hittade i sådana fall. När vi hade checkat in på hotellet försökte vi få i oss något att äta och då var det mission impossible att hitta en enkel lunch - allt stod ju på kinesiska. Det slutade med att vi käkade en alldeles för dyr lunch på hotellet där de av någon anledning serverade nästan kokande vatten till sina gäster? Fattade ingenting. I alla fall, vi lärde oss sedan (med hjälp av Google Maps och INTE med hjälp av personalen) att man kunde gå till de käna distriktet Mong Kok. Det var egentligen inte långt alls. Tog oss en halvtimme att gå dit från hotellet. I Mong Kok är det där det händer. Alla turister drar sig ditåt och den kända Ladies Market finns där i Mong Kok. I Ladies Market kan man köpa allt krimskrams som finns och även en hel del väskor. Anledningen till att Ladies Market är känt är ju dock för all prutning som hålls på där - man ska aldrig betala det de ber om. Detta är något varken jag  eller Sofia vet någonting om så vi köpte inget där helt enkelt. 
 
Sidogata till huvudgatan i Mong Kok
 
HKD!
 
Ladies Market
 
G
old Fish Market. En hel gata med djurbutiker där alla har hängt upp tusen påsar med fiskar utanför butikerna..
 
Dag nummer två åkte jag och Sofia upp på Victoria Peak och hade en fin utsikt över Hong kong, dock var det ganska dimmigt den här dagen. Det var en trevlig vistelse även om man fick stå i kö i upp till två timmar innan man ens kunde gå på spårvagnen som tog upp en till toppen..
 
 
 
Samma dag åkte vi även till en park, som jag tyvärr glömt bort namnet på. Sjukt irriterande.. Det var i alla fall, enligt min åsikt, det finaste i hela Hong Kong vad vi sett. Det kändes riktigt "kinesksikt" den här parken.
 
 
 
 
 
 
 
Sista dagen i Hong Kong åkte vi till den jättestora Buddha statyn. Man åker gondol upp i bergen och anländer i en by som hette Ngong Ping Village. Vädret var inte på vår sida, men coolt var det att se den här stora statyn. Gå 200 trappsteg behövde man också göra för att komma fram till statyn!