Tongariro Crossing

Det roligaste vi gjorde på vår resa var dock Tongariro Crossing! Det är en 20km vandring genom berg och vulkaner mitt i Nya Zeeland. Ni har säkert sett dem bergen och vulkaner förut i Sagan om Ringen. Ni vet, Mordor? Japp, alla scener som skulle visa Mordor spelades in i Tongariro nationalpark. En buss hämtade oss klockan fem på morgonen och det tog ungefär en och en halvtimme att ta oss till nationalparken. Klockan sju började vandringen..

Jag har aldrig gått på en vandring förut. För mig var det något helt nytt! Jag tänkte att jag lätt skulle klara det, jag tycker ju om att gå på promenader. Men jag borde faktiskt ha tänkt på att det är ingen promenad vi gick på – det är för fasingen bergsklättring! Missförstå mig rätt dock – det var nog en relativ ”lätt” vandring. Som sagt, det här var min första ordentliga vandring men jag kan tänka mig att det finns betydligt mer utmanande vandringar där ute i världen. Vandringsspåret över bergen var välskötta och det fanns trappor där det var väldigt brant. Vissa delar av vandringen var ganska tuffa, jag behövde stanna emellanåt bara för att hämta andan men rent generellt  gick allt väldigt bra, till min förvåning. När vi var uppe på toppen (ca 1900m ovanför havet) så kände jag att det var ganska jobbigt att klättra vidare. Allt jag kunde tänka på var att jag kände mig så otroligt otränad! Sen fick jag dock en trevlig påminnelse att luften är ganska tunn på sådana höjder och det är därför vi alla kände som vi kände, hah.

Vandringen tog totalt 6 timmar och 30 minuter för oss. Vandringen ska ta mellan 6 och 8 timmar så jag tycker att vi alla gjorde riktigt bra ifrån oss! Det som var absolut jobbigast var när vi gick ner från berget. Det tog 3 och en halvtimme för oss att ta oss ner och det var aldrig plant – bara nedförsbacke hela vägen och det kändes! Stackars knän!