Turister, Buddha, trängsel, Hong Kong

Vår tid här i Hong Kong börjar röra sig mot sitt slut. Imorgon vid tre - fyra tiden på eftermiddagen åker vi till Hong Kong flygplats för att spendera kvällen där. Runt mitt i natten hoppar vi på flyg nummer ett som ska ta oss till Sverige. Jag kan inte fatta att jag ska tillbaka till Sverige, det känns så overkligt. Nya Zeeland blev ju vardag för oss, speciellt Wellington. Kul ska det dock bli! 
 
Igår var det vår första dag i Hong Kong. Vi började förmiddagen med lite frukost på McDonalds där jag råkade beställa dubbla uppsättningar av en meny. Så jag fick två koppar kaffe, två hashbrowns och två mcmuffin. Hungrig var jag, men inte så hungrig haha! I alla fall, efter det här tog jag och Sofia en taxi till Kowloon station för att köpa oss tunnelbanekort. Jag måste erkänna att det är läskigt att åka taxi genom Hong Kong. Folk kör som galningar här! Fram kom vi i alla fall och hoppade på en tunnelbana som tog oss till Hong Kong central. Vårt mål var att ta spårvagn upp för Mount Victoria. "Jättemysigt" tänkte vi. Oj oj. Till och börja med fick vi stå i kö i en och en halvtimme för att köpa biljetterna till spårvagnen. Sen fick vi vänta ytterligare väldigt länge på att gå på. Turister, speciellt asiatiska turister av någon anledning, är som gamar. De knuffas, tränger sig före, glömmer bort att det finns andra runt omkring sig. Irriterad blev jag, minst sagt. 
Utsikten på toppen var fin, lite dimmigt hade vi dock. Det fanns ett stort stort köpcentrum där uppe så förutom att titta på utsikten kunde man göra lite shopping också. ;) 
 
Efter denna tripp besökte vi Hong Kong park. Inget att se. Apor i alldeles för små burar och fåglar som knappt kunde sträcka ut sina vingar. Gå inte dit. Kvällen spenderades sedan någonstans mellan Argyle road och Nathan road. 
 
Idag åkte vi till den stora Buddhastatyn på Lantau Island. Hela kalaset tog väl fyra timmar eller så. Stod i kö för att komma upp i gondeln. Lång tid tog det, men oj vilken fin utsikt vi hade! Kanske lite väl blåsigt men vi överlevde. Vi kom upp till en liten turistby och trängdes med alls turister. Men vi fortsatte vår resa mot statyn. Jösses vad stor den var! Jag kan fortfarande inte förstå hur stor den var. Bra jobbat byggare! 
 
En sjukt i Nan Lian Garden
 
Nan Lian Garden 
 
gondol
 
Buddha, hej hej
#1 - - linah:

härliga bilder!!