Nya Zeeland vs. Sverige: Jobb

Nu har jag varit i Nya Zeeland ett tag och jag har börjat få häng på kulturen här. Så jag tänkte att jag kanske ska skriva lite jämförelse på de båda länderna? Jag har (såklart) bott i Sverige hela mitt liv minus de senaste månaderna då jag bott i Nya Zeeland, så jag tycker att jag kan göra en ganska "ärlig" jämförelse på länderna. Dock blir det personligt relaterat, så det kommer bara vara MINA erfarenheter och ingen annans. 
 
 
Så, tänkte börja på jobbfronten. Skriva ner lite punkter och se vart det skiljer sig.
 
1. LÖNEN! 
 
Okej, den ABSOLUT STÖRSTA SKILLNANDEN mellan Sverige och Nya Zeeland är lönen. Nya Zeeland ger skitlön till sina anställda. Minimunlönen är visserligen ungefär samma som i Sverige (ca 80-90kr i timmen), det är bara det att det finns ingenting som kallas "OB". Jobbar du helger, sena kvällar, nope - du får ingenting extra. Arbetsgivarna försöker ge så låg lön som möjligt (DUH, de tjänar ju på det), men det är så jävla oschysst. Kan ni förstå att jag kan säga att när jag var 18 år tjänade jag mer på att jobba på McDonald's än vad jag gör ju när jag jobbar i en klädbutik? I Sverige är det "coolt", "bra" att jobba i en klädbutiken - OB:N ÄR JU HELT OTROLIG. Så, i slutändan har Sverige bättre lönevillkor än i Nya Zeeland.
 
2. "Är du bra på ditt jobb får du skylla dig själv".
 
Detta är då något jag har upplevt och hört andra uppelva. Arbetsgivarna är inte så jättehipp på att få ens anställda att utvecklas, att skina. De tar hellre in nya människor in i företaget istället för att ge ens anställda en befodran, speciellt om du är bra på det du gör. Cheferna ser ganska fort vilka som är deras konkurrens, inte nödvändigtvis företagets. Att klättra uppåt på stegen inom karriärer är extremt svårt, då cheferna helt enkelt inte vill att du ska klättra. Ska du bli någonting så jobba i Sverige. Finns också mer företag att välja mellan..
 
3. Raster
 
Nu kan jag känna att jag är lite osäker på hur rasterna är i Sverige, men jag kan tycka att hur det fungerar med raster i Nya Zeeland är lite.. mindre bra på ett sätt. Okej, så jobbar man ett vanligt 8 timmars arbetspass får man 10 minuter x 2 betald rast (hos oss har vi slagit ihop det till en 20 minutare) och sen en halvtimme betald rast. Ganska schysst, eller hur? MEN jobbar man mer än 8 timmar har man rätt till 10 minuter x 2 betald rast och 30 minuter obetald, så exakt samma som tidigare. Du kan dock välja att ha två 30 minuters OBETALD rast om du vill. EH, vem skulle vilja det? Vart tog den betalda rasten vägen? Blev du precis straffad för att du jobbar mer timmar? Det är bara konstigt. Det borde vara att du har rätt till 3 x 10 minuters obetald rast och en obetald halvtimme, det är mer rimligt eller hur? Det bara.. wäh, konstigt. 
Jag har för mig att jag bara hade en halvtimmes rast på OKQ8 under mina skift, så på så sätt är nog Nya Zeeland bättre på rastfronten. #confusedbecauseidontremember.
 
4. 
 
Nu gäller det här bara min arbetsplats, MEN VAFAN VI HAR INGEN MIKRO? Så det blir ett jävla projekt att få med sig mat till jobbet. Jag vet inte hur många mackor jag har nu ätit pga att jag inte kan tina upp min mat. Det borde faktiskt vara olagligt att inte ha en mikro på sitt jobb.