Picton

Hela söndagen spenderades i bilen. Det tog fem timmar att köra från Christchurch till Picton, men det kändes som om det gick fort. Det var faktiskt väldigt roligt att sitta i skåpbilen och fantisera vad vi kommer få se och göra med skåpbilen. Allt vi kommer få se i Nya Zeeland! Det ska bli så roligt! Inte ett bra finansiellt val, men livet är kort, vad mer kan jag säga?

Vi kom fram till Picton runt 16 tiden och vi checkade in på ett backpackers som jag hade lyckats boka. Det var ju billigt, men jösses, jag har nog vuxit ifrån att bo på ett backpacker. Tur hade vi vårt eget rum, men det kändes ju så... billigt.. Det känns renare att bo i tält nästan kände jag. Jaja, det var bara en natt som vi skulle stanna i Picton, så det var ingen big deal.

Kom fram till Picton och tog oss en dusch. Gick ut och käkade middag och sen gick runt i Picton. Det var så tyst och lugnt och bara så härligt. Picton ligger i fjordarna högst upp på sydön.

Färjan skulle avgå klockan 14 på måndagen (dagen efter vi kom till Picton) så på måndagmorgon åt vi frukost vid stranden och sen gick vi runt igen i Picton, haha. Vi gick på en 10 minuters promenad till en lookout, och den var väl hel OK. Inget jag skulle hänga i granen, men men!

frukostvyar
picton hamn

när vi gick på den här vandringen (max 10 minuter tog det att ta sig till toppen) gick vi förbi dessa utgrävningar. det visar sig att förr i tiden när maoris bodde här så utformade de såna här gropar för att sedan bygga deras hyttor i. coolt!

vi gick till deras lokala akvarium. de brukar ha pingviner där när de rehabiliteras, men när vi var där så hade de inga pingviner som behövde rehabilitering. jaja, fiskar fanns det.

på färjan! Redo att åka tillbaka till Wellington för att påbörja jobba på skåpbilen